Temele pentru Finala concursului Brain-Ring din 4 septembrie 2016.
Totodată la finală o să fie întrebări și din materialul trecut la concursul propriuzis.
Sfânta
Scriptură sau Biblia
Descoperirea
dumnezeiasca cea mai presus de fire se găsește în Sfânta Scriptură și în Sfânta Tradiție.
Sfânta
Scriptură sau Biblia este colecția cărților numite ale Vechiului și ale Noului Testament, scrise sub
insuflarea Duhului Sfânt, într-un răstimp de aproape 1500 de ani, adică de la
Moise (cca. 1400 i. Hristos) pana la autorul Apocalipsei (cca. 100 d. Hristos).
Aceste cărți sunt comoara cea mai prețioasă de lumina și mântuire pe care Dumnezeu a dat-o
oamenilor. Biserica le păstrează ca pe un odor de mare preț și le folosește ca pe un izvor de apa vie din care
soarbe învățătura cea dumnezeiasca.
De ce Sfânta Scriptură se mai numește și Biblie?
Cuvântul
“Biblie” este de obârșie
greceasca și înseamnă “cărți” sau “carte”. “Cărțile” sau “cartea” Sfintei Scripturi și-au păstrat de-a lungul veacurilor numele
grecesc de Biblie, atât pentru ca Sfânta Scriptură a fost scrisa o buna parte în
limba greaca, cat și
pentru ca, la început, în primele veacuri ale creștinismului, învățătura cuprinsa în ea a fost propovăduită
mai ales în graiul grecesc, așa
cum arata documentele timpului, îndeosebi Sfânta Tradiție.
Acest
cuvânt, Biblie, care e cel mai întrebuințat, atât de creștini cat și de necreștini, înfățișează deci Sfânta Scriptură ca pe o carte în
sine, singura care de-a lungul istoriei și-a păstrat acest nume fără alt adaos și pe care noi credincioșii o socotim cartea mai presus de toate
celelalte cărți, cartea cărților, cartea pe care, daca n-o putem numi
cea mai mare ca întindere, o putem numi cea mai prețioasă, pentru cuprinsul și roadele ei în sufletele noastre.
Prin
ce se deosebește
Sfânta Scriptură de celelalte cărți?
1) Sfânta Scriptură se
poate citi cu cel mai mare folos de oricine: învățat sau neînvățat, din orice parte a lumii. Ea cuprinde învățături mântuitoare și folositoare, caci ne vorbește despre Dumnezeu și despre mântuirea noastră în comuniune cu
Dumnezeu prin Hristos, cu ajutorul harului Duhului Sfânt. «Iar scopul și rostul Sfintei Scripturi este, spune Sfântul
Atanasie cel Mare, acea vestire îndoită despre Mântuitorul: ca El a fost
pururea Dumnezeu și
Fiu, fiind Cuvântul și strălucirea
și înțelepciunea Tatălui; și ca pe urma, luând trup pentru noi din
Fecioara Maria, Născătoarea de Dumnezeu, S-a făcut om.
Iar
aceasta îndoită vestire se poate afla, urmărind-o în toata Scriptură de
Dumnezeu insuflata» cum însuși
Domnul a spus: “Cercetați
Scripturile, ca ele sunt cele ce mărturisesc despre Mine” (Ioan 5, 39)17 (Sfântul
Atanasie cel Mare, Trei cuvinte împotriva arienilor, XXIX, în Sf. Atanasie cel
Mare, Scrieri, Partea I, “P.S.B.”, Bucuresti, 1987, p. 357). Ea ne învață apoi cum sa trăim după voia lui
Dumnezeu, adică bine18 (Fer. Augustin, Comentarii la Psalmi, 90, 21, Migne, P.
L., XXXVII, col. 1159), în înțelesul
cel mai deplin al acestui cuvânt.
Sfânta
Scriptură spune numai adevărul, caci Duhul Sfânt n-a înșelat pe slujitorii Săi, proorocii19 (Sf.
Ipolit, Comentarii la Daniil, 4, 6, CB 1, 1, col. 198; Fer. Augustin,
Scrisoarea 28, 3, 3, Migne, P. L., XXXIII, col. 112). Oamenii nu puteau cunoaște prin firea și prin mintea lor lucruri așa de mari și de dumnezeiești, ci numai printr-un dar coborât de sus
asupra oamenilor sfinți.
2) Sfânta
Scriptură are o unitate desăvârșită.
Același suflu dumnezeiesc se
simte la citirea tuturor cărților
ei, deși acestea sunt deosebite
intre ele din punct de vedere al conținutului și al formei de exprimare. Fiind data prin Sfântul
Duh, Sfânta Scriptură cuprinde adevărul. Nimic nedrept sau prefăcut nu se afla
într-însa (Sf. Clement Romanul,
Scrisoarea I către Corinteni, 45, 2, 3, Migne, P. G., I, col. 300). Sfânta Scriptură
nu se contrazice (Sf. Iustin Martirul și
Filozoful, Dialogul cu Iudeul Trifon, 65, 2, Migne, P. G., VI, col. 625; Sf.
Epifanie, Contra ereziilor Panarion, 70, 7, Migne, P. G., XLII, col. 349), cum se contrazic învățătorii și scrierile păgane (indemn catre Greci, cap. 8, Migne, P. G., VI, col. 256). Daca
scrierile Proorociilor sunt de acord cu Evangheliile, este pentru ca toți au vorbit insuflați de un singur Duh, al lui Dumnezeu (Teofil al Antiohiei, Catre Autolic, 3, 12,
Migne, P. G., VI, col. 1137).
3) Sfânta
Scriptură are o putere covârșitoare,
prin care a prefăcut și
preface nenumărate suflete păcătoase în sfinți. Sfântul Apostol Pavel zice despre
deosebita putere a Sf. Scripturi: “Cuvântul lui Dumnezeu este viu și lucrător și mai ascuțit decât orice sabie cu doua tăișuri și pătrunde pana la despărțitura sufletului și a duhului, dintre încheieturi și măduvă, și este judecător cugetelor și gândurilor inimii” (Evr. 4, 12).
Fericitul Ieronim, mare traducător și tâlcuitor al Sf. Scripturi, se pronunță astfel: «Te rog spune-mi ce e mai Sfânt
ca acest cuvânt (al lui Dumnezeu)? Ce e mai plăcut ca aceasta plăcere?
Ce mâncări,
ce feluri de miere sunt mai dulci decât cunoașterea înțelepciunii lui Dumnezeu, decât pătrunderea
în locurile Sale ascunse, decât privirea la ideea Ziditorului și la cuvintele Stăpânului tău…, decât ca
aceste cuvinte ale Stăpânului, pline de înțelepciune duhovniceasca, sa învețe pe oameni! Aibă ceilalți averile lor, bee din cupe împodobite cu
pietre prețioase, strălucească în
stofe de mătase…, fie neputincioși în a-și răpune bogățiile prin felurite plăceri! Desfătarea noastră
sa stea în a medita la legea Domnului ziua și noaptea, a bate la ușa care ni-i deschisa, a primi pâinile Sf.
Treimi și a merge pe valurile vieții, având pe Domnul călăuză» (Fer. Ieronim, Scrisoarea 30, 13 CV 54, I,
pag. 248).
Sf.
Scriptură ne poate călăuzi,
ea singură,
pe calea mântuirii?
Sf. Scriptură nu ne
poate călăuzi, ea singura, pe calea mântuirii, atât pentru ca ea n-a fost data
omenirii de la început, cat și pentru ca, atunci când
a fost data, ea n-a fost singura autoritate în aceasta privință,
ci a avut înaintea ei și
apoi odată cu ea Sf. Tradiție, în vatra mereu
calda a obștii
religioase, sau a Bisericii. Cu mult înainte de a începe Moise sa scrie primele
cărți
ale Vechiului Testament, a existat o evlavie a obștii religioase, chiar
mai veche decât aceea a Patriarhilor. Cărțile Noului Testament încep
sa apară după mai bine de zece ani de la întemeierea Bisericii.
Ele apar în sânul
acesteia. Și
Biserica alege cărțile
insuflate încă din veacul 1 după Hristos. Biserica este autoritatea hotărâtoare
în aceasta privință,
cum și
în tâlcuirea textului biblic. Ea “este stâlpul și temelia adevărului”
(I Tim. 3, 15), ea tine “canonul neclintit al adevărului” (Sf. Irineu, Contra tuturor ereziilor, 1, 9, 4, Migne, P. G., VII,
col. 545 B). În ea lucrează Duhul Sfânt pentru păstrarea neîntinată a adevărului
mântuitor. «Unde este Biserica, zice Sf. Irineu, acolo este și
Duhul lui Dumnezeu și
unde este Duhul lui Dumnezeu, acolo este Biserica și
tot harul, iar Duhul este adevarul» (Sf.
Irineu, op. cit., 3, 24, 1, Migne, P. G., VII, col. 966). Iată de ce Sf. Scriptură
nu poate, ea singura, sa ne călăuzească pe calea mântuirii, ci numai în Biserica,
împreuna cu Sfânta Tradiție.
Canonul
cărților
Sfintei Scripturi
Prin “canonul” cărților
Sf. Scripturi, înțelegem
totalitatea cărților
sfinte insuflate de Dumnezeu, mai precis lista acestor cărți.
Cuvântul “Canon” n-a avut acest înțeles de la început.
El e împrumutat din limba ebraica, prin mijlocirea celei grecești,
și
însemna, printre altele, “dreptar” sau “regula”. Cu aceste doua înțelesuri
îl găsim întrebuințat
și
în Noul Testament. Sf. Apostol Pavel, după ce da anumite sfaturi duhovnicești
galatenilor, adaugă: ” Și
câți
vor umbla după dreptarul acesta, pace și mila asupra lor și
asupra Israelului lui Dumnezeu” (Gal. 6, 16).
Se numesc, apoi,
“canoane”, cu înțeles
de “rânduială”, hotărârile privitoare la disciplina bisericeasca și
anumite părți
care intra în rânduiala slujbelor bisericești. Cărțile
Sf. Scripturi cuprinzând “canonul” adică regula de credință
și
de viată au fost numite “canoane” cu acest înțeles, dar și
cu înțelesul
de totalitate sau de lista a scrierilor care conțin aceste rânduieli. Cuvântul
“canon” are acest înțeles
atât la vechii iudei, cat și la primii creștini. Exista
un canon al cărților
Vechiului Testament și
un canon al cărților
Noului Testament.
Cu ce condiții au fost primite cărțile Sf. Scripturi în canonul biblic?
Cu condiția:
1) ca învățătura
cuprinsa în ele sa fie descoperita de Dumnezeu prin insuflare; și
2) ca învățătura
descoperita în ele sa fie garantata de Biserica. Biserica garanta învățătura
aceasta pe baza vechimii și
apostolicității, după regula lui Tertulian, ca acel lucru e mai adevărat, care
e mai vechi și
acel lucru e mai vechi, care e de la început, și acel lucru e de la început,
care vine de la Apostoli, iar de la Apostoli vine ceea ce a fost Sfânt în
Bisericile Apostolice (Tertulian, Contra
lui Marcion, 4, 5, Migne, P. L., II, col. 366).
Cărțile
Vechiului Testament
Cărțile
care intra în canonul Vechiului Testament sunt:
1. Facerea
2. Ieșirea
3. Leviticul
4. Numerii
5. Deuteronomul (a doua lege)
6. Cartea lui Iosua Navi
7. Cartea Judecătorilor
8. Cartea Rut
9. Cartea întâi a Regilor (sau întâia a lui Samuil)
10. Cartea a doua a Regilor (sau a doua a lui Samuil)
11. Cartea a treia a Regilor (sau întâia a Regilor)
12. Cartea a patra a Regilor (sau a doua a Regilor)
13. Cartea întâia Paralipomena (a Cronicilor)
14. Cartea a doua Paralipomena (a Cronicilor)
15. Cartea întâi a lui Ezdra,
16. Cartea lui Neemia (a doua Ezdra)
17. Cartea Esterei
18. Cartea lui Iov
19. Psalmii
20. Pildele lui Solomon
21. Eclesiastul
22. Cântarea Cântărilor
23. Isaia
24. Ieremia (plângerile lui Ieremia)
26. Iezechiel
27. Daniel
28. Osea
29. Amos
30. Miheia
31. Iov
32. Avdie
33. Iona
34. Naum
35. Avacum
36. Sofonie
37. Agheu
38. Zaharia
39. Maleahi
2. Ieșirea
3. Leviticul
4. Numerii
5. Deuteronomul (a doua lege)
6. Cartea lui Iosua Navi
7. Cartea Judecătorilor
8. Cartea Rut
9. Cartea întâi a Regilor (sau întâia a lui Samuil)
10. Cartea a doua a Regilor (sau a doua a lui Samuil)
11. Cartea a treia a Regilor (sau întâia a Regilor)
12. Cartea a patra a Regilor (sau a doua a Regilor)
13. Cartea întâia Paralipomena (a Cronicilor)
14. Cartea a doua Paralipomena (a Cronicilor)
15. Cartea întâi a lui Ezdra,
16. Cartea lui Neemia (a doua Ezdra)
17. Cartea Esterei
18. Cartea lui Iov
19. Psalmii
20. Pildele lui Solomon
21. Eclesiastul
22. Cântarea Cântărilor
23. Isaia
24. Ieremia (plângerile lui Ieremia)
26. Iezechiel
27. Daniel
28. Osea
29. Amos
30. Miheia
31. Iov
32. Avdie
33. Iona
34. Naum
35. Avacum
36. Sofonie
37. Agheu
38. Zaharia
39. Maleahi
În afara de cărțile canonice mai sunt și alte cărți în Sf. Scriptură a Vechiului Testament?
În afara de cele 39 de cărți canonice, Sf. Scriptură a Vechiului Testament mai cuprinde și alte cărți: cărțile anaghinoscomena (bune de citit), netrecute deci în rândul cărților canonice, dar pe care Biserica, socotindu-le folositoare și ziditoare de suflet, le-a recomandat spre citire catehumenilor, adică celor care se pregăteau sa primească credința creștină. De aceea ele au fost păstrate în Sf. Scriptură, după cărțile canonice. Ele sunt pline de înțelepciune duhovniceasca și de aceea Biserica le folosește pe unele din ele chiar la sfintele slujbe.
Acestea sunt:
1. Cartea lui Tobit
2. Cartea Iuditei
3. Cartea lui Baruh
4. Epistola lui Ieremia
5. Cântarea celor trei tineri
6. Cartea a treia a lui Ezdra
7. Cartea înțelepciunii lui Solomon
8. Cartea înțelepciunii lui Isus, fiul lui Sirah (Eclesiasticul)
9. Istoria Susanei
10. Istoria omorârii balaurului și a sfărâmării lui Bel
11. Cartea întâi a Macabeilor
12. Cartea a doua a Macabeilor
13. Cartea a treia a Macabeilor
14. Rugăciunea Regelui Manase
2. Cartea Iuditei
3. Cartea lui Baruh
4. Epistola lui Ieremia
5. Cântarea celor trei tineri
6. Cartea a treia a lui Ezdra
7. Cartea înțelepciunii lui Solomon
8. Cartea înțelepciunii lui Isus, fiul lui Sirah (Eclesiasticul)
9. Istoria Susanei
10. Istoria omorârii balaurului și a sfărâmării lui Bel
11. Cartea întâi a Macabeilor
12. Cartea a doua a Macabeilor
13. Cartea a treia a Macabeilor
14. Rugăciunea Regelui Manase
Dintre toate acestea,
sunt suplimente sau adaosuri la cărțile canonice: Cântarea
celor trei tineri (din cartea lui Daniel); Rugăciunea Regelui Manase (la sfârșitul
cărții
a doua Paralipomena sau Cronici); Psalmul 151 (necanonic, la Cartea Psalmii);
Istoria Susanei și
Istoria idolului Bel și
a balaurului (suplimente sau adaosuri necanonice la cartea Daniel). Iar la
cartea Esterei: Visul lui Mardoheu; Decretul lui Artaxerxes și
Rugăciunea lui Mardoheu și
a Esterei.
Cărțile
Noului Testament
Canonul Noului
Testament cuprinde 27 de cărți și
anume:
1. Sf. Evanghelie după
Matei
2. Sf. Evanghelie după Marcu
3. Sf. Evanghelie după Luca
4. Sf. Evanghelie după Ioan
5. Faptele Sfinților Apostoli
6. Epistola Sf. Apostol Pavel către Romani
7. Epistola 1 a Sf. Apostol Pavel către Corinteni
8. Epistola a II-a Sf. Apostol Pavel către Corinteni
9. Epistola Sf. Apostol Pavel către Galateni
10. Epistola Sf. Apostol Pavel către Efeseni
11. Epistola Sf. Apostol Pavel către Filipeni
12. Epistola Sf. Apostol Pavel către Coloseni
13. Epistola I a Sf. Apostol Pavel către Tesaloniceni
14. Epistola a II-a a Sf. Apostol Pavel către Tesaloniceni
15. Epistola I a Sf. Apostol Pavel către Timotei
16. Epistola a II-a a Sf. Apostol Pavel către Timotei
17. Epistola Sf. Apostol Pavel către Tit
18. Epistola Sf. Apostol Pavel către Filimon
19. Epistola Sf. Apostol Pavel către Evrei
20. Epistola Soborniceasca a Sf. Apostol Iacob
21. Epistola I Soborniceasca a Sf. Apostol Petru
22. Epistola a II-a Soborniceasca a Sf. Apostol Petru
23. Epistola I Soborniceasca a Sf. Apostol Ioan
24. Epistola a II-a Soborniceasca a Sf. Apostol Ioan
25. Epistola a III-a Soborniceasca a Sf. Apostol Ioan
26. Epistola Soborniceasca a Sf. Apostol Iuda
27. Apocalipsa Sf. Ioan Teologul
2. Sf. Evanghelie după Marcu
3. Sf. Evanghelie după Luca
4. Sf. Evanghelie după Ioan
5. Faptele Sfinților Apostoli
6. Epistola Sf. Apostol Pavel către Romani
7. Epistola 1 a Sf. Apostol Pavel către Corinteni
8. Epistola a II-a Sf. Apostol Pavel către Corinteni
9. Epistola Sf. Apostol Pavel către Galateni
10. Epistola Sf. Apostol Pavel către Efeseni
11. Epistola Sf. Apostol Pavel către Filipeni
12. Epistola Sf. Apostol Pavel către Coloseni
13. Epistola I a Sf. Apostol Pavel către Tesaloniceni
14. Epistola a II-a a Sf. Apostol Pavel către Tesaloniceni
15. Epistola I a Sf. Apostol Pavel către Timotei
16. Epistola a II-a a Sf. Apostol Pavel către Timotei
17. Epistola Sf. Apostol Pavel către Tit
18. Epistola Sf. Apostol Pavel către Filimon
19. Epistola Sf. Apostol Pavel către Evrei
20. Epistola Soborniceasca a Sf. Apostol Iacob
21. Epistola I Soborniceasca a Sf. Apostol Petru
22. Epistola a II-a Soborniceasca a Sf. Apostol Petru
23. Epistola I Soborniceasca a Sf. Apostol Ioan
24. Epistola a II-a Soborniceasca a Sf. Apostol Ioan
25. Epistola a III-a Soborniceasca a Sf. Apostol Ioan
26. Epistola Soborniceasca a Sf. Apostol Iuda
27. Apocalipsa Sf. Ioan Teologul
Când
au fost scrise cărțile
Vechiului și
Noului Testament?
Cărțile
Vechiului Testament au fost scrise înainte de Hristos, într-un răstimp de peste
o mie de ani (1400-400). Cărțile Noului Testament
au fost scrise în veacul I, cele mai multe înainte de anul 70. Numai cărțile
Sf. Ioan Evanghelistul și
Teologul au fost scrise intre aceasta data și sfârșitul
veacului I.
39. Ce înseamnă
Vechiul Testament și ce înseamnă Noul
Testament?
În vorbirea obișnuită
cuvântul “Testament” înseamnă hotărârile luate de cineva în scopul de a fi
respectate după moarte. Cu acest înțeles și
pe temeiul descoperirii date prin Sf. Apostol Pavel în Epistola către Evrei (9,
15 și
urm.), Sf. Părinți
au învățat
ca cele doua Testamente – cel Vechi și cel Nou – arata voința
lui Mesia de a face moștenitori
ai împărăției
veșnice
pe cei ce vor crede în El. Când e vorba despre Sf. Scriptură a Vechiului
Testament și
a Noului Testament, cuvântul “Testament” mai are și înțeles
de “legământ”. El e “Legământul” dintre Dumnezeu și om, făcut îndată după
căderea acestuia, prin făgăduința data de Dumnezeu
primilor oameni ca sămânța
femeii va zdrobi capul șarpelui.
Acest legământ, pe
cale de a fi uitat de oameni, a fost reînnoit fata de Patriarhul Avraam (Fac.
12, 1-4), apoi a fost încheiat, în scris, pe muntele Sinai, intre Dumnezeu și
poporul evreu (les. 20). Despre acest legământ vorbește
Sf. Apostol Pavel în Epistola către Evrei (9, 15-28). Toate scrierile care
cuprind legea și
Proorocii formează Legământul Vechi, adică Testamentul Vechi, fiindcă vorbesc
despre acel Legământ, fiindcă sunt date înainte de Hristos și-și
afla împlinirea și
desăvârșirea
în El. Scrierile sfinte, date după Hristos, formează Legământul nou, adică
Testamentul Nou, fiindcă vorbesc despre noua legătură făcută la Cina cea de
Taina intre Dumnezeu și
oameni, “legea cea noua”, adusa lumii de Domnul nostru Iisus Hristos (Matei 26,
28).
Sf. Apostol Pavel
arata în chip lămurit învățătura despre cele
doua Testamente. Vorbind despre jertfa Mântuitorului, el zice: “Și
pentru aceasta El (Hristos) este Mijlocitorul unui nou testament, ca prin
moartea suferita spre răscumpărarea greșelilor de sub întâiul
testament, cei chemați
sa ia făgăduința
moștenirii
veșnice.
Caci unde este testament, trebuie neapărat sa fie vorba despre moartea celui ce
a făcut testamentul. Caci un testament ajunge temeinic după moarte, fiindcă nu
are nici o putere câtă vreme trăiește cel ce l-a făcut.
De aceea, nici cel dintâi n-a fost sfințit fără sânge” (Evr.
9, 15-18).
Ce
înseamnă “Evanghelie” și
“Apostol”
“Evanghelie” înseamnă
“veste buna”. Cuprinsul ei a adus și aduce lumii vestea
buna care mângâie sufletele: venirea Mântuitorului, profețită
de Vechiul Testament, apoi învățătura, faptele,
patimile, moartea și
slăvita Lui înviere, înălțarea
la cer, – toate având loc pentru mântuirea lumii.
Cuvântul “Apostol” înseamnă
“trimis”. El privește
în primul rând pe cei doisprezece Apostoli, care au fost trimiși
la propovăduire de însuși
Domnul nostru Iisus Hristos. Aceștia sunt: Petru și
Andrei, Iacob și
Ioan, Filip și
Bartolomeu, Toma și
Matei, Iacob al lui Alfeu și Levi ce se zice
Tadeu, Simon Zilotul și
Iuda Iscarioteanul (Matei 10, 2-4; Luca 6,14-15; Fapte 1, 13). Acesta din urma,
după trădarea și
moartea Mântuitorului, a fost înlocuit cu Matia (Fapte 1, 16, 23-26).
“Apostol”, în înțelesul
plin al cuvântului, este și
Sf. Pavel, chemat în chip minunat pe drumul Damascului.
“Apostoli” sunt și
cei șaptezeci
(și
doi), a căror misiune e descrisa pe larg la Sf. Evanghelist Luca (10, 1-24),
apoi cei trecuți
de Sf. Apostol Pavel în lista celor învredniciți de darurile duhovnicești
(I Cor. 12, 28), cei notați
în Scrierile Părinților
Apostolici (Învățătura celor 12 Apostoli, 11, 3; în Scrierile Părinților Apostolici în “P.S.B.”, București, 1979, p. 30) și, în înțeles
mai larg, mulți
din cei care, mai târziu, au contribuit la creștinarea popoarelor păgâne.
Dovezi
din Sf. Scriptură despre insuflarea dumnezeiasca a VT și
NT
Avem dovezi clare
despre insuflarea dumnezeiasca a Sf. Scripturi. (Vezi: Despre V.T. les. 4,12; II Regi 23, 2; Isaia 6,1-8; 8,1; Avacum
2, 2 și altele). Iisus Hristos numește Vechiul Testament cuvântul
lui Dumnezeu (Marcu 7, 13). El e descoperirea neamurilor (Luca 2, 32; Evr. 1,
1-2). El descoperă pe Dumnezeu (Matei 11, 27; Ioan 17, 6-8; 1 Ioan 5, 20).
Evanghelia e revelația
lui Dumnezeu (I Cor. 2, 9-10; 11, 23; 15, 3; Gal. 1, 11-12; Efes. 1,17).
Astfel, Sf. Apostol
Pavel ne învață
ca “toata Scriptură este de Dumnezeu insuflata și de folos spre învățătură,
spre mustrare, spre îndreptare, spre înțelepțirea cea intru dreptate” (II Tim.
3, 16). Sf. Apostol Petru ne arata, la rându-i, ca “niciodată proorocia nu s-a făcut
din voia omului, ci oamenii cei sfinți ai lui Dumnezeu au grăit purtați fiind
de Duhul Sfânt” (11 Petru 1, 21). Insuflarea Sf. Scripturi este autoritate dumnezeiasca.
Este ceea ce întărește Mântuitorul când zice despre Legea Vechiului Testament:
“Amin zic vouă: înainte de a trece cerul și pământul o iota sau
o cirta din Lege nu va trece pana ce vor fi toate” (Matei 5, 18).
Cărțile Noului
Testament s-au scris sub inspirația Duhului Sfânt pe care le-au primit autorii
lor, adică Sfinții Apostoli și Ucenicii lor. În
clipa arătării către Apostoli, după Înviere, Mântuitorul le spune: “Luați Duh Sfânt”
(Ioan 20, 22), iar în momentul despărțirii de aceiași Apostoli, El le poruncește:
“Mergând, învățați toate neamurile, botezându-le în numele Tatălui și
al Fiului și
al Sf. Duh” (Matei 28, 19); “Ca nu voi sunteți care vorbiți, ci Duhul Tatălui
vostru este care grăiește intru voi” (Matei 10, 20); “Dar Mângâietorul, Duhul Sfânt,
pe Care îl va trimite Tatăl, în numele Meu, Acela vă va învață pe voi toate și
vă va aduce aminte toate cele ce v-am spus Eu” (Ioan 14, 26).
Avem și alte dovezi despre insuflarea Sf. Scripturi?
Avem dovezile păstrate
de Sf. Tradiție. În adevăr, mulți Părinți și Scriitori bisericești
dau mărturie despre insuflarea Sf. Scripturi. Astfel, Sf. Irineu spune ca Scriptură
e desăvârșită fiindcă e insuflata de Cuvântul și de Duhul lui
Dumnezeu, Gura Domnului, Duhul Sfânt, a rostit cuprinsul Sf. Scripturi, declara
Clement Alexandrinul30 (Clement Alexandrinul, Cuvânt însemnător către Greci, 9,
82, 1, Migne, P. G., VIII, col. 192).
Ce
este insuflarea dumnezeiască?
Insuflarea sau inspirația
dumnezeiasca este acea înrâurire speciala a lui Dumnezeu asupra autorului Sfânt
prin care:
1) mintea lui se luminează
în mod excepțional prin lucrarea Duhului Sfânt, primind o putere de pătrundere în
tainele adevărurilor dumnezeiești și căreia i se
comunica în parte și
adevăruri noi, la care n-ar fi putut ajunge niciodată cu puterile proprii, iar
voia sa se întărește pentru a se hotărî și persista în cele
bune;
2) aghiograful este îndemnat
sa scrie ceea ce știe și
ceea ce i se va comunica, ca de sus; și
3) aghiograful este
ajutat sa nu cada în vreo greșeală.
Atenagora spune ca
Duhul Sfânt se servește de gura prorocilor ca de un organ, așa cum flautistul
sufla intr-un flaut (Atenagora Atenianul,
Solie pentru creștini, 7, 9, Migne, P. G., VI, col. 904, 908). Sf. Ipolit lămurește
ca Proorocii vorbeau numai puși în mișcare de Cuvântul (Logosul), Care se unea
cu ei și
Care, asemenea obiectului cu care se atinge chitara, ii făcea sa vestească
lucrurile voite de Dumnezeu (Sf. Ipolit,
Despre Antihrist, 2, Migne, P. G., X, col. 728).
Insuflarea ne-o arata
limpede Teofil al Antiohiei, în lămurirea pe care o da în aceasta privință: «Profeții
care istorisesc facerea lumii n-au fost de fata atunci, dar era de fata înțelepciunea
lui Dumnezeu, cea care era în El, și Cuvântul cel Sfânt
al Sau, Care este totdeauna împreună cu El. Acest Cuvânt, fiind Duhul lui
Dumnezeu, începutul, înțelepciunea și Puterea Celui Prea Înalt,
S-a coborât asupra Profeților și, prin ei, a vorbit
despre facerea lumii și
despre toate celelalte. Cuvântul lui Dumnezeu S-a folosit de Moise ca de un
organ» (Teofil al Antiohiei, Catre
Autolic, 2, 10, Migne, P. G., VI, col. 1064; Apologeti de limbagreaca în
“P.S.B.”, Bucuresti, 1985, p. 302) În marea Sa înțelepciune, Dumnezeu vorbește
prin oameni, asemenea oamenilor (Fer.
Augustin, Despre Cetatea lui Dumnezeu, 17, 62, Migne, P. G., XLI, col. 537),
spre a se face înțeles.
Sfânta
Scriptură
poate fi înțeleasă
ușor?
Nu. Înțelegerea
Sfintei Scripturi nu este la îndemâna fiecăruia dintre noi, oamenii, fiindcă adevărurile
pe care ea ni le prezinta sunt mai presus de mintea noastră omeneasca, sunt adevăruri
dumnezeiești care se adresează celor credincioși și cu viață
duhovniceasca. De altfel, ea însăși mărturisește ca tâlcuirea ei nu e lucru ușor.
La întrebarea pe care Filip o pune famenului etiopian, care citea din proorocia
lui Isaia, daca înțelege ce citește, cel întrebat răspunde: “Cum as putea, de
nu mă va călăuzi cineva?” (Fapte 8, 31).
Sf. Apostol Petru
scrie astfel despre Epistolele Sf. Apostol Pavel: “În toate epistolele sale
sunt unele lucruri cu anevoie de înțeles, pe care cei neînvățați și
neîntăriți le răstălmăcesc, ca și pe celelalte
Scripturi, spre a lor pierzare” (11 Petru 3, 16). Cele 176 de versete ale
Psalmului 118 sunt nu numai o lauda sincera a Legii Domnului, ci și
o rugăciune neîntrerupta pentru dobândirea adevăratei ei înțelegeri.
Sf. Părinți și
Scriitori bisericești au arătat, în repetate rânduri, greutățile întâmpinate
pentru înțelegerea Sf. Scripturi. Origen spune ca înțelesul Scripturii nu se descoperă
de la început cititorilor, mai ales celor necunoscători în lucrurile dumnezeiești,
sau care sunt necredincioși ori nevrednici. Nu e de mirare, zice el, fiindcă înțelesul
Scripturii e un lucru supraomenesc
(Origen, Despre principii, 4, 1, 7, CB 5, pp. 302-303).
Puținătatea înțelegerii
noastre nu poate pătrunde strălucirea dogmelor (Idem, op. cit., loc. cit., p.
304). Aceasta e una din cauzele principale ale căderii în erezie (Idem, op.
cit., 4, 2, 168, p. 305-306). Fericitul Augustin ne recomanda ca părțile neînțelese
din Scriptură sa le apropiem de altele, care sunt clare, spre a le pătrunde
unele prin altele (Fer. Augustin, Despre învățătura. creștină, 3, 27, 38,
Migne, P. L., XXXIV, col. 80). Sf. Ioan Damaschin ne îndeamnă ca: «daca citim o
data, de doua ori, și
nu înțelegem ce citim, sa nu ne trândăvim, ci sa stăruim, sa meditam, sa întrebăm.
Caci spune Scriptura: “Întreabă pe tatăl tău și-ti va da de știre, întreabă
pe bătrâni și-ti
vor spune” (Deut. 32, 7). Cunoștința nu este a tuturor» (Sf. Ioan Damaschin,
Dogmatica, 4, 17, trad. D. Fecioru, Bucuresti, 1938, p. 286)
Cum
trebuie interpretată
sau înțeleasă
Sfânta
Scriptură?
Sf. Scriptură
cuprinde trei înțelesuri:,
1.
înțelesul
după litera, obștesc,
sau istoric;
2.
înțelesul
mai înaintat sau sufletesc;
3.
înțelesul
duhovnicesc.
Origen, care e
izvoditorul acestor trei trepte ale tălmăcirii Sf. Scripturi, susține ca înțelesul
cărților insuflate se împarte după cele trei feluri de credincioși aflători în
Biserica: cei simpli, cei înaintați și cei desăvârșiți.
«Cei simpli sa-și
întărească (sufletul) ca din trupul Scripturii (numim acest înțeles după
litera, obștesc și
istoric); daca însă unii au început sa înainteze ceva și
pot sa privească un lucru mai pe larg, sa-și întărească
(sufletul) ca din sufletul Scripturii; iar cei care sunt desăvârșiți și
asemenea acelora despre care Apostolul zice: “Iar înțelepciunea o propovăduim
la cei desăvârșiți; dar nu înțelepciunea acestui veac, nici a stăpânitorilor
acestui veac, care sunt pieritori, ci propovăduim înțelepciunea lui Dumnezeu
ascunsa, pe care Dumnezeu a rânduit-o mai înainte de veci spre slava noastră”
(I Cor. 2, 6-7), aceia sa se întărească din însăși legea duhovniceasca, care
cuprinde umbra bunurilor viitoare.
Același Origen
declara ca înțelesul duhovnicesc este cel mai înalt și
trebuie pus înaintea celui material sau istoric
(Origen, Comentar la Evanghelia lui Ioan, 10, 5(4), 19, Migne, P. G., XIV, col.
313,).
Tâlcuirea dreapta a
Sf. Scripturi e însă aceea care tine seama de toate cele trei înțelesuri și
le folosește potrivit cu ideile, persoanele și faptele biblice,
cum au făcut cei mai mulți din Sfinții Părinți. Sf. Ioan Gura de Aur zice: «Sa
nu citiți literele în chip simplu, ci sa cercetați ideile. Daca cineva se oprește
numai asupra cuvintelor și
nu cercetează nimic mai mult decât cele scrise, multe greșeli va săvârși”) (Sf. Ioan Gura de Aur, La celelalte, contra
ereticilor…, Omilia 8, Migne, P. G., XLVIII, col. 769, trad. de prof. Justin
Moisescu, Sf. Scriptură și interpretarea ei în
opera Sfântului Ioan Hrisostom, 1942, p. 95).
Ce se cere pentru tâlcuirea
dreapta a Sf. Scripturi?
Tâlcuirea dreapta a
Sf. Scripturi cere:
1. O viață curata și
înflorită de virtuți;
2. Cunoașterea voii dumnezeiești prin studiul îndelungat și smerit al Descoperirii dumnezeiești;
3. Cunoașterea învățăturii Bisericii și a Sf. Tradiții.
2. Cunoașterea voii dumnezeiești prin studiul îndelungat și smerit al Descoperirii dumnezeiești;
3. Cunoașterea învățăturii Bisericii și a Sf. Tradiții.
În privința curăției vieții,
Sf. Maxim Mărturisitorul spune: «Cunoștința întocmai a cuvintelor Duhului se descoperă
numai celor vrednici cu Duhul, adică numai acelora care printr-o îndelungată
cultivare a virtuți-lor, curățindu-și mintea de
funinginea patimilor, primesc cunoștința celor dumnezeiești, care se întipărește
și
se așază în ei, de la prima atingere, asemenea unei fețe într-o oglinda curata și
stravezie» (Sf. Maxim Marturisitorul,
Raspuns catre Talasie, 65, în Filocalia, vol. III, trad. rom. de Pr. Dr. D.
Staniloae, p. 420). Viața potrivita Duhului duce la cunoașterea voii dumnezeiești
arătată în Sf. Scriptură. Duhul din noi recunoaște Duhul din Sf. Scriptură, cum
observa Mântuitorul însuși: “De va voi cineva sa facă voia Lui (Dumnezeu), va cunoaște
despre învățătura aceasta daca este de la Dumnezeu sau daca Eu vorbesc de la
Mine Însumi” (Ioan 7, 17).
Se cuvine sa citim
Sf. Scriptură cu smerenie, ca pe Cuvântul lui Dumnezeu, cerându-I mai înainte
ajutorul ca s-o înțelegem și având dorința calda
de a ne lumina ființa prin cuprinsul ei. Atunci când, din pricina puținătății înțelegerii
noastre, nu pricepem anumite învățături din ea, sa rugam pe preot sa ne tâlcuiască
acele învățături. Cunoașterea adânca a învățăturii Bisericii și
a Tradiției îmbogățește duhul tâlcuirii celei adevărate. O astfel de cunoaștere
ajuta mult la înțelegerea dreapta a Sf. Scripturi. Lipsa de temeinica și
adâncă înțelegere a Bibliei, precum și lipsa legăturii strânse
cu Sf. Tradiție, duce la eresuri și rătăciri, aspru
mustrate de însuși Mântuitorul, când zice: “Va rătăciți, neștiind Scripturile,
nici puterea lui Dumnezeu” (Matei 22, 29).
în format PDF descărcați:
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu